مقالات و دسته بندی ها

از قانون شهرداری برای نصب آسانسور چقدر میدانید؟

قانون-شهرداری-برای-نصب-آسانسور

با توجه به دلیل وجود ساختمان­های بلند و مرتفع، استفاده از تجهیزاتی چون آسانسور یکی از ضروری ترین کارها به شمار می­رود. بحث اصلی درباره آسانسورها ایمنی، تعمیر و نگهداری از آن­ها است. یکی دیگر از نکات مهم برای نصب بالابر هیدرولیکی و دیگر بالابر ها، مراحل دریافت و قانون شهرداری برای نصب آسانسور است. باید مالکان با قانون ­های ایمنی و نصب آسانسور آشنایی کافی را داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل مراحل مجوز و نصب را انجام دهند. در ادامه مقاله به این مسئله می پردازیم.

مشاوره تلفنی فرابالابر

قوانین شهرداری برای نصب آسانسور

قوانین شهرداری درباره نصب آسانسور به شکل یک بخش نامه نوشته شده است که مجموعه­ هایی که در زمینه نصب و طراحی آسانسور فعالیت دارند و همچنین نصابان باید از آن­ها مطلع باشند و در تمام مراحل مورد توجه قرار دهند.

 یکی از مسائل مهم در مورد مجوز، نوع آسانسوری است که در محل باید نصب شود و این مسئله ارتباط مستقیم به نوع آسانسور دارد. برای نصب آسانسور باید علاوه بر شهرداری، از سازمان­های مربوطه دیگری نیز، جوازهای لازم را دریافت کرد. سازمان ­هایی نظیر آتش نشانی. قوانین کلی که از سوی شهرداری و مسکن و شهرسازی برای نصابان و شرکت آسانسور در زمینه آن باید مدنظر قرار گیرد. در ادامه به چند نمونه از قوانین مربوطه اشاره می­کنیم.

  1. در ساختمان­های بیش از 3 طبقه نصب آسانسور ضروری می­باشد.
  2. باید در ساختمان­هایی که برای نصب آسانسور جایگاهی در نظر گرفته نشده است، آسانسور هیدرولیکی در نظر گرفت.
  3. برای نصب آسانسور در ساختمان­هایی که قدیمی هستند باید مقاومت و استاندارد­های مربوطه صورت پذیرد.
  4. برای آپارتمان­های قدیمی که بیش از 3 طبقه دارند باید مهندسان بازدید و کارشناسی کرده و سپس آسانسور نصب گردد.
  5. جهت نصب آسانسور در ساختمان­های مسکونی، مسئول رسیدگی به امور مربوط به تخریب ساختمان صاحب ساختمان می­باشد.
  6. ابتدا باید مجوزهای مربوطه و تاییدیه های لازم از سمت سازمان­های ذی‌ربط دریافت شود و سپس آسانسور نصب گردد.
  7. اگر آسانسوری بدون مجوز نصب گردد بیمه حوادث ندارد و در زمان فروش ساختمان برای فروشنده مشکلاتی را به وجود می­آورد.
  8. باید سالانه بازرسی­های دوره­ای آسانسور توسط نمایندگی­های معتبر و مطابق با قوانین شهرداری صورت پذیرد.
  9. طبق قوانین شهرداری از سال 1377 برای آسانسورهای کششی و آسانسورهای هیدرولیکی، رعایت استاندارد نصب آسانسور اجباری شده است.
بیشتر بخوانید :  شرایط نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

در قوانین شهرداری که در تعیین این قانون­ ها مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم دخیل هستند، مواردی ذکر شده است که عبارتند از:

  • کارایی و سلامت آسانسورها باید توسط شرکت­های تحت نظر مرکز ملی مورد تایید صلاحیت ایران، تایید شوند.
  • جواز پایان کار برای آپارتمان ­هایی که آسانسور دارند دریافت شود. این مجوز با مراجعه به شهرداری صورت می­گیرد که برای این کار باید گواهی بازرسی آسانسور به شهرداری ارائه شود.
  • گرفتن گواهی استاندارد برای آسانسورهای هیدرولیکی اجباری نیستند.  

 

موانع قوانین شهرداری برای نصب آسانسور و رفع آن ها

موانع-قوانین-شهرداری-برای-نصب-آسانسور

براساس قوانین شهرداری جهت نصب آسانسورها 2 منع استاندارد وجود دارد. اولیه و ادواری. در آسانسورهای هیدرولیکی دریافت گواهی استاندارد ادواری ضروری است. اما جهت نصب آسانسورهای کششی دریافت هر دو نوع استاندارد ضروری است.

جهت دریافت گواهی استانداردهای اولیه و ادواری می­توانید در سایت مربوطه درخواست خود را ثبت نمایید و باید دقت کنید که این درخواست را از نمایندگی های تولید و نصب آسانسور در سامانه ای که ذکر می­شود ثبت نمایند. به این دلیل که این شرکت های مربوطه از وزارت صنعت و معدن دارای پراونه معتبر طراحی و مونتاژ هستند.

دریافت گواهی استاندارد ادواری برای آسانسورها یک تاییدیه ضروری است و باید برای حفظ جان و ایمنی افراد ضرورت دارد و جهت دریافت این گواهی نامه باید مالکان و صاحبان آسانسورها و ساختمان­ها با شرکت­ های دارای اعتبار که نصب آسانسور را انجام می­دهند قرارداد بسته شود.

برای بستن این قرارداد باید مدارکی همچون کپی صفحه اول پروانه ساختمان، کپی از صفحات پشت و جلو کارت ملی، کپی از صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه به شرکت­های معتبر نصب کننده آسانسور تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید :  نصب آسانسور در کرج

در واقع نصب آسانسور به طور کلی در 3 مرحله صورت می­گیرد که باید تحت نظر کارشناسان شرکت های دارای اعتبار باشد و وزارت صنعت و معدن جهت راه‌اندازی آن­ها تایید نمایند.

جهت انجام هر یک از مراحل نصب باید استانداردهای مربوطه رعایت شود تا زمان بازبینی بازرسان، کار دچار مشکل نشود. همچنین مالکان ساختمان ها باید قبل از نصب آسانسورها از سمت شرکت­های معتبر و ورد تایید گواهی اولیه و ادواری را دریافت نمایند.

مشاوره تلفنی فرابالابر

جمع‌بندی

آسانسور خانگی و دیگر انواع اسانسور یکی از مهم ترین بخش­­های ساختمان های مرتفع به شمار می­رود. به همین سبب بهتر است که صاحبان و مالکان ساختمان­ها و همچنین شرکت­هایی که خدمات فروش آسانسور را بر عهده دارند با همه قوانین مرتبط با آسانسور آشنایی کافی را داشته باشند. یکی از مهم ترین این مسائل قوانین شهرداری برای نصب کردن آسانسور است.

مجموعه فرابالابر یکی از مجموعه­های معتبری است که در زمینه فروش، نصب و تعمیر بالابر کششی آسانسور به مشتریان خود خدمات ارائه می­دهد و می­تواند به مشتریان خود در زمینه قوانین مربوط مشاوره دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *